Financieel gesteggel

Door Beatboxx op vrijdag 2 maart 2012 23:04 - Reacties (23)
Categorie: My thoughts, Views: 4.693

Het kan u niet ontgaan. Er moet bezuinigd worden, en goed ook. Nu hebben we het goed, maar met een begrotingstekort van zo'n 9 miljard euro ontkomen ook wij er niet aan. Op elk van jullie moet zo'n ¤ 550 bezuinigd zou moeten worden als de Nederlandse overheid een compleet sluitende begroting wilt. Ik vraag me af of we dat moeten willen en of de oplossing niet anders kan dan puur bezuinigen op van alles en nog wat.

Enerzijds vind ik dat er niet bezuinigd moet worden. Iedereen heeft op de middelbare school geleerd dat wanneer minder geld wordt uitgegeven, bedrijven minder winst maken. Zij gaan twee dingen doen:

• Minder investeren, waardoor ook andere bedrijven op de volgende stap komen
• Werknemers ontslaan aangezien ze minder hoeven te produceren. Doordat ze werknemers ontslaan zal er echter nog minder geconsumeerd waardoor we weer opnieuw beginnen met deze cirkel.

Heeft geen zin. Wat hiertegen kan worden gedaan is geld investeren in de economie. Hier zitten echter ook nadelen aan. Als we jaar in jaar uit met een begrotingstekort blijven zitten geven we geld uit dat er niet is. Dat kan niet lijkt me. Als Nederland zich steeds verder in de schulden werkt verliest de financiële wereld het vertrouwen in onze economie, en ook dit heeft nadelige gevolgen voor ons.


Dit zijn simpelweg de directe gevolgen van de enige twee opties. (Het begrotingstekort houden vs. wegwerken). We moeten echter veel dieper in dit probleem duiken om tot een goede oplossing te komen. Wanneer het kabinet voor optie één kiest - het wegwerken van het begrotingstekort door te bezuinigen - zal het vertrouwen in onze economie in eerste instantie waarschijnlijk stijgen. We hebben immers weinig schulden, en ook in deze moeilijke tijden weten we zonder al te veel problemen blijkbaar het hoofd boven water te houden. Dat zal de economische daling enigszins tegenhouden. Maar zal dat effect een werking hebben die groot genoeg is? En de economie zal onherroepelijk weer verval gaan tonen op middellange termijn als we hard blijven bezuinigen.

Ook bij de tweede oplossing - gewoon geld investeren - zit een addertje onder het gras. Doordat we steeds maar meer geld uitgeven dan dat er werkelijk in de schatkist zit, zal Nederland zich steeds verder in de schulden werken. Dit zal voor een gedeelte gecompenseerd worden doordat de economie zal aantrekken, maar ook hier is het de vraag of dat effect genoeg is. Verder heb je hier een kans dat je als land vertrouwen verliest omdat je steeds maar teveel geld uitgeeft. Wil je dat wel?

Conclusie:

Als we teveel geld blijven uitgeven is er een kans dat de economie gaat aantrekken, maar de vraag is of dat genoeg is om het geld dat er teveel wordt uitgegeven te compenseren. Als we stevig gaan bezuinigen zal de economie echter alleen maar verder wegzakken doordat bedrijven minder verkopen, minder werknemers nodig hebben etc. Wat concluderen we hieruit? Beide opties hebben zowel voordelen als nadelen. Ze moeten worden gecombineerd zodat er een goed geheel uitkomt, dat meer voordelen dan nadelen heeft. Maar hoe?


Allereerst een goed nieuwtje, ik stop met de pure theorie :) Ik ga nu verder met hoe ik denk dat dit niet moet worden opgelost, maar omdat - zoals mijn muziekdocent altijd zei - we moeten denken in oplossingen en niet in problemen zal ik je ook vertellen hoe dit dan wel moet worden opgelost.

Wat er nu gebeurt is gigantisch veel gezeik en "gedemonstreer". Ik neem een voorbeeld, en wel de basisbeurs voor studenten. Dit kost de overheid jaarlijks zo'n 90 miljoen euro. Da's 1% van het landelijk begrotingstekort. Hierover is gigantisch veel gesteggel, en er wordt geprotesteerd voor moslims die geen geld mogen lenen van de Koran, enzovoort. Dames en heren, het gaat hier om 1%. Als over elke 1% zo gigantisch veel gezeikt moet worden, waar komen we dan? Ik durf te wedden dat alleen die eventuele afschaffing van de basisbeurs Jan-Kees een week tijd heeft gekost. Dan zou het begrotingstekort voor één jaar wegwerken hem statistisch gezien twee jaar kosten? MENSEN, WAAR GAAT DIT OVER. Bezuinigen is nooit leuk, maar het is de harde realiteit is dat het wel moet gebeuren. En het is nooit leuk als juist u hierdoor wordt getroffen. Maar u zal het ook treffen, ja u die denkt dat ik uit m'n nek lul ook en jij daar die dit allemaal niet zo boeit ook.

Wat ik dus bedoel is het volgende: De economie holt achteruit, en in plaats van dat we daadwerkelijk er iets aan proberen te doen, demonstreren, procederen en zeiken we over elke oplossing die wordt aangedragen. Dat vind ik treurig. Om terug te komen bij mijn voorbeeld over de basisbeurs: Als je met een lening van de overheid een universitaire opleiding afrondt, verdien je daarna waarschijnlijk tienduizenden euro's meer dan wanneer je die opleiding niet had kunnen doen. Dus, wat is het probleem?

Ik erger me, en dat merkt u. Ik schrijf regels vol bullshit over dit onderwerp omdat ik de lakse houding van ons Nederlanders spuugzat ben. Mijn docent Nederlands vertelde me donderdag echter dat stukken tekst geschreven uit woede vaak beter overkomen. Da's nu niet zo, hierboven staat één ongestructureerd stuk onzin. Maar ik meen het wel, er moet iets gebeuren. Door Griekenland, Italië(Laatstgenoemde met een staatsschuld van 1,7 biljoen euro) bungelt de hele eurozone op de rand van de afgrond. Ik denk dat Griekenland over een jaar niet op dezelfde manier in de eurozone zit als het nu zit. Het land hangt aan een dun touw dat elk moment kan knappen boven een kilometers diepe afgrond. De vraag is denk ik niet of maar wanneer het fout gaat. En Italië dat een schuld heeft die vele malen groter is dan Griekenland gaat ook niet echt goed. "The man in charge" daarzo houdt zich met weinig anders bezig dan met meisjes die net wel of niet 18 zijn en het tegenhouden van rechtszaken daarover. Dat land kan ook niet lang zo door. We moeten ervoor zorgen dat we met onze protest-cultuur en de "wanneer ik erop achteruit ga is het per definitie fout" mentaliteit ook mee worden gesleurd de diepte in, als het touw breekt. We moeten als land actie ondernemen. Niet door te staken, maar door met z'n allen net ietsjes harder te werken voor je geld. Door met z'n allen niet je geld onder je matras te bewaren maar producten te kopen.

Dit was dus oplossing één; met z'n allen in plaats van eindeloos zeiken over elke euro, actie te ondernemen. Dat is echter niet genoeg. Er moet bespaard worden, maar waarop?

Allereerst gaan de ambtenaren eraan geloven. Als voorbeeld neem ik UWV. UWV heeft zo'n 20.000 werknemers (BRON). In 2011 zijn iets minder dan 200.000 mensen aan een baan geholpen (Zelfde bron als daarnet). Dat is dus 10 mensen per persoon. Één werknemer daar helpt 10 mensen aan een baan in een jaar? Ok.

Ander voorbeeld is de put genaamd defensie waar steeds maar geld in wordt gezogen. Wanneer hebben we defensie ooit echt nodig gehad? Het enige gevaar dat nu loert is Iran, en op het moment dat die een kernraket op onze kop schieten hebben we toch niks aan al die tanks. Daar kan ook flink wat worden bespaard, vooral op materieel. Daar wordt namelijk 3,2 miljard euro aan uitgegeven. Daar kan ook wel een miljardje af lijkt me.....

Ander punt is ontwikkelingssamenwerking. Volgens de site van de overheid gaf Nederland in 2011 hier 4,4 miljard euro aan uit. Is er iemand op deze wereldbol die er last van heeft als dat budget naar 1 miljard gaat en 15 mensen in dienst worden genomen om te coördineren waar dat geld eigenlijk heen gaat?

Tot slot:

Hierboven staan 1279 woorden vol agressie van een snotjong van 15 jaar. Een jochie dat denkt dat ie precies weet wat er gaande is, maar eigenlijk is zijn wereldbeeld niet echt volgroeid. Hij zie flarden aan informatie waar hij zomaar allemaal conclusies uit trekt. Hij heeft wel echter een duidelijke mening over dat wat hij ziet. Hij vindt dat er aan het begrotingstekort iets gedaan moet worden. Hij begon met twee extreme oplossingen, om te concluderen dat er een middenweg moet worden gevonden. Nadat hij noemde wat er vooral mis is met de Nederlandse mentaliteit. Hij is zich er terdege van bewust dat hier kritiek op kan worden geleverd, en die wil hij graag horen. Behalve dat hij wil informeren wil hij ook de discussie uitlokken.

http://codecaster.nl/got/rmb/star1.gifhttp://codecaster.nl/got/rmb/star2.gifhttp://codecaster.nl/got/rmb/star3.gifhttp://codecaster.nl/got/rmb/star4.gifhttp://codecaster.nl/got/rmb/star5.gifhttp://codecaster.nl/got/rmb/stats.gif

Volgende: Hoe de mens uitsterft 10-'12 Hoe de mens uitsterft
Volgende: Iedereen heeft een ander internet 02-'12 Iedereen heeft een ander internet

Reacties


Door Tweakers user Gropah, vrijdag 2 maart 2012 23:24

Opzich heb je gelijk dat er geen gesteggel moet zijn over bezuinigingen van 1%, de basisbeurs, maar aan de andere kant moet je wel beseffen dat Nederland een pure kennis economie is. Wij leven van de kennis die wij hebben, vergaren en behouden. Om dit te kunnen doen heb je universiteiten en HBO'ers nodig.

Die trek je veel meer aan met een basisbeurs, dan wat dan ook. Je kunt het ze wel gaan lenen, maar dan moeten ze het later alsnog terug betalen en dat trekt niet veel mensen. Daarom moet die beurs er blijven. Ga je na dat ding wel afschaffen dan zal het HBO en universitair onderwijs weer alleen worden voor degene die het kunnen betalen, namelijk de kinderen met de rijke ouders. Dit zijn echter nog geen 30% van alle mensen die universitair of HBO doen (uit eigen ervaring geschat).

Hierdoor wordt het aantal mensen dat het hoge kennisniveau van Nederland kunnen behouden laag en zou Nederland dus meer moeten gaan terug vallen op productie, wat Nederland niet kan... Daarom moet die beurs blijven!

Uiteindelijk komt het er op neer, voor onderwijs, dat het altijd kortzichtig bezuinigen is. Op de korte termijn merk je niks van de bezuinigingen, maar op den lange duur gaat de kwaliteit of de toegankelijkheid van het onderwijs erop achteruit waardoor je kennis binnen je land verliest, wat nooit een goede zaak is, vooral niet in Nederland.

Door Tweakers user woekele, vrijdag 2 maart 2012 23:27

Defensie wordt steeds meer geld in gezogen? Dacht juist dat ze al jaar na jaar na jaar defensie aan het wegbezuinigen zijn.

Door Tweakers user Beatboxx, vrijdag 2 maart 2012 23:29

Gropah schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 23:24:
Opzich heb je gelijk dat er geen gesteggel moet zijn over bezuinigingen van 1%, de basisbeurs, maar aan de andere kant moet je wel beseffen dat Nederland een pure kennis economie is. Wij leven van de kennis die wij hebben, vergaren en behouden. Om dit te kunnen doen heb je universiteiten en HBO'ers nodig.

Die trek je veel meer aan met een basisbeurs, dan wat dan ook. Je kunt het ze wel gaan lenen, maar dan moeten ze het later alsnog terug betalen en dat trekt niet veel mensen. Daarom moet die beurs er blijven. Ga je na dat ding wel afschaffen dan zal het HBO en universitair onderwijs weer alleen worden voor degene die het kunnen betalen, namelijk de kinderen met de rijke ouders. Dit zijn echter nog geen 30% van alle mensen die universitair of HBO doen (uit eigen ervaring geschat).

Hierdoor wordt het aantal mensen dat het hoge kennisniveau van Nederland kunnen behouden laag en zou Nederland dus meer moeten gaan terug vallen op productie, wat Nederland niet kan... Daarom moet die beurs blijven!

Uiteindelijk komt het er op neer, voor onderwijs, dat het altijd kortzichtig bezuinigen is. Op de korte termijn merk je niks van de bezuinigingen, maar op den lange duur gaat de kwaliteit of de toegankelijkheid van het onderwijs erop achteruit waardoor je kennis binnen je land verliest, wat nooit een goede zaak is, vooral niet in Nederland.
Ik ben het niet met je eens. Doordat iemand hbo/universiteit afrondt verdient hij later vele duizenden euro's meer. Die ¤ 10.000 (wilde gok) die je moet lenen verdien je in de kortste keren weer terug, doordat je door je diploma later gewoon meer verdient. Dus ik denk niet dat het echt mensen afschrikt, of wel?

Door Tweakers user Beatboxx, vrijdag 2 maart 2012 23:30

woekele schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 23:27:
Defensie wordt steeds meer geld in gezogen? Dacht juist dat ze al jaar na jaar na jaar defensie aan het wegbezuinigen zijn.
ik schreef steeds maar geld ;) Hier gaat naar mijn mening teveel geld in.

Door Tweakers user Gropah, vrijdag 2 maart 2012 23:58

Beatboxx schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 23:29:
[...]


Ik ben het niet met je eens. Doordat iemand hbo/universiteit afrondt verdient hij later vele duizenden euro's meer. Die ¤ 10.000 (wilde gok) die je moet lenen verdien je in de kortste keren weer terug, doordat je door je diploma later gewoon meer verdient. Dus ik denk niet dat het echt mensen afschrikt, of wel?
Inprincipe klopt dat, maar:

1. Dan ga je er vanuit dat iedereen slaagt, maar dat doet lang niet iedereen.

2. Dan zou iedereen alsnog flink moeten lenen en/of werken. Er zijn mensen die van huis uit leren dat lenen iets is wat je alleen moet doen bij dingen zoals een huis ed en zijn dus minder geneigd om te lenen. Ook zijn er mensen die het gewoon niet trekken om er naast te werken, wat echt wel nodig is op het moment dat je op kamers gaat

Van het maximaal leenbare bedrag kun je meestal niet leven, met de verkrachte huurprijzen, oa door de hypotheekrente aftrek, iets wat van mij meteen afgeschaft mag worden. Het verhoogd de waarde van een huis zeer kunstmatig en met een crisis zoals nu stort de waarde naar een realistischere waarde en dan zit iedereen weer te klagen.

Door Tweakers user tweakerss, zaterdag 3 maart 2012 03:28

Ander punt is ontwikkelingssamenwerking. Volgens de site van de overheid gaf Nederland in 2011 hier 4,4 miljard euro aan uit. Is er iemand op deze wereldbol die er last van heeft als dat budget naar 1 miljard gaat en 15 mensen in dienst worden genomen om te coördineren waar dat geld eigenlijk heen gaat?


Waarom zou je denken dat niemand er last van heeft? 3,4 miljard is niet niks dus daar zullen vast veel mensen mee geholpen worden. Of je het wel of niet moet wegbezuinigen weet ik niet. Het is niet mijn taak om dat te beoordelen of dat mogelijk is. Het is natuurlijk wel waarschijnlijk zo dat Nederlanders er op korte termijn vrij weinig tot geen last van hebben.

Waar verder wel of niet op moet worden bezuinigd is denk ik ook niet zomaar te zeggen ik en de rest van Nederland zien niet zo veel van die facturen.

Door Tweakers user jbdeiman, zaterdag 3 maart 2012 07:52

Probleem met die 550 euro pp is dat er veelmensen zijn die dat niet kunnen missen op jaarbasis. Vervolgens kunnen die de huur e.d. niet meer betalen en komen ze op straat, of (de dure optie) in de schuldsanering.
Zo kan die 550 euro alsnog opgehoest worden door de volgende groep, om maar de staatsschuld weg te werken. Die groep komt ook weer (deels) in de problemen, waardoor het probleem maar niet goed opgelost wordt. Want als mensen in de schuldsanering komen is het gebeurt met "voldoende consumeren om belasting op te hoesten."
Wordt een beetje een visueuse cirkel dan.

Door Tweakers user Infant, zaterdag 3 maart 2012 09:44

Tja, bezuinigen.

Als ik persoonlijk in de situatie kom dat ik moet bezuinigen, betekent dat dat ik structureel te veel geld aan iets uitgeef wat ik kan missen. In mijn geval zouden dit gadgets, benzine en eten zijn.

Maar moet er bezuinigd worden omdat er minder inkomsten zijn, of omdat er voorgaande jaren verkeerd gespendeerd is?

Als wij 10% minder in Griekenland hadden gepompt was het begrotings tekort opgelost.

Die 550 Euro op studenten besparen zie je direct in de horeca terug als je het mij vraagt. Studenten maken elk bedrag op.

Ik zou het zoeken bij het toekennen aan nuttleloze potjes met geld aan instanties die er alleen maar zijn om die potjes leeg te trekken.

Er is in mijn faculteit een jaartje geleden ofzo een gigantische verbouwing geweest, alles moest vernieuwd worden. Er hangen nu 2 beamers in een zaal, met projector schermen, een topdown camera, een overhead camera, een 22" wacom, een vaste pc, touchscreen in de muur, en een notebook aansluiting.
De professor komt trots met zijn krijtje aan lopen om tot de conclusie te komen dat er niet gekrijt kan worden.

En waarom zijn dit soort (nutteloze) investeringen gedaan? Omdat het geld op moest. Een zaal kostte 1.1ton. Ik denk dat ik het tekort wel kan op lossen.

Door Tweakers user -RetroX-, zaterdag 3 maart 2012 10:18

Ik kan het alleen maar volledig met je eens zijn.

Door Tweakers user sypie, zaterdag 3 maart 2012 10:34

Gropah schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 23:24:
Wij leven van de kennis die wij hebben, vergaren en behouden. Om dit te kunnen doen heb je universiteiten en HBO'ers nodig.
Klopt. Maar je hebt nog steeds handen nodig die het werk doen. Niet heel Nederland is HBO of universitair geschoold. Een MBO-er wijsmaken dat we in een kenniseconomie leven is de reinste flauwekul die je kunt bedenken. Als er geen handen zijn die het werk doen, die dingen maken en voor elkaar krijgen dan kun je nog zoveel kennis hebben maar die kennis kan verder niks. Die kennis levert niks op. Tenzij je die kennis naar het buitenland gaat sturen, dan kan het veel opleveren.

Als iedereen in Nederland beschikt over een boel kennis maar weinig vaardigheden dan zitten we elkaar straks allemaal aan te gapen met het idee: "Zo, jij weet veel." zonder dat er iemand is die een idee uit kan werken tot een werkelijk product. Op papier (of in de computer) lukt dat wel maar zodra er gereedschap en een werkbank bij komt kijken heb je niks aan je HBO-kennis. Dan moet je praktische vaardigheden hebben.

En daar gaat het fout in de Nederlandsche economie. We willen alles naar kennis transporteren, liefst op het hoogste niveau. Hierbij wordt vergeten dat meer dan de helft van wat nu op school zit NIET het HBO zal halen of willen halen. Deze jonge mensen moeten écht niet alles van kennis hebben maar des te meer van praktische vaardigheden.

Het is toch van de zotte dat we een prachtige kenniseconomie hebben (zonder verstand van de economie zelf want die hebben we kapot laten gaan de afgelopen jaren) maar dat we de handjes uit het buitenland moeten halen? Door dit onzinnige idee van iemand uit Den Haag zijn we nu in de situatie dat we een hekel hebben aan polen en andere oostblokkers. Terwijl zij het werk doen wat wij hadden kunnen doen, voor meer geld dan de genoemde mensen het doen.

Het probleem met de huidige economie is dat we allemaal in pakken rond willen lopen, we willen allemaal manager zijn. Zoals de cup-a-soup reclame al deed vermoeden: schoonheidsspecialis -> mooie mensen manager, stratenmaker -> trottoirmanager, enzovoorts.

We kunnen NIET allemaal in pakken lopen, maar het is iets wat we ingegoten krijgen vanuit de overheid. Eigenlijk zijn we in die zin net zo dom als Amerikanen, die ook hun overheid geloven en blind achterna hobbelen. In Nederland is een gebrek aan mensen in de poltiek die een nuchtere kijk op de wereld hebben en die weten wat er om gaat op de werkvloer, en niet wat er op papier gebeurt.

Onze minister president bijvoorbeeld. Heeft nog nooit van zijn levensdagen aan een werkbank gestaan om z'n centjes te verdienen. Het is een slappe l*l die werkelijk geen beeld heeft van wat er bij de "Henk en Ingrid" van de samenleving speelt. Maar Henk en Ingrid moeten het liefst een HBO diploma halen want dat is goed voor de kenniseconomie. Neem liever een voorbeeld aan Jan Marijnissen die heeft ervaren hoe het is om aan de werkbank te moeten staan en wat werken is. (wil niet zeggen dat ik voor- of tegenstander ben van de Mark Rutte en/of Jan Marijnissen)

Nederland gaat kapot door alle gladjakkers in een (te grote) leasebak, door alle stropdasdragende regelneven, door de kenniseconomie met kennis uit de boeken. laat bedrijven ophouden elkaar gek te maken met zoveel mogelijk managers aan te nemen. Laat bedrijven beginnen met mensen die praktische kennis hebben, daar kom je een stuk verder mee dan alle woorden uit een mooi boek tot je te nemen.

Door Tweakers user Sgreehder, zaterdag 3 maart 2012 11:34

Je loopt een beetje te zeiken over een verschijnsel wat je (hopelijk) hebt bijgekregen op de middelbare school. Daar houden ze echt wel rekening mee. Dan rest nog waar je die 550 euro vandaan haalt?

Door Tweakers user i-chat, zaterdag 3 maart 2012 11:49

als zelfs een 15 jarige al tot die conclussie komt is er best wel iets mis he... ;)

natuurlijk zijn er nuances te bepseuren, en heeft TS gewoon te weinig relevante kennis om er echt een 100% steekhoudende oplossing voor te verzennen, maar daar is ie dan ook niet voor opgeleid of voor betaald.

maar om een nederlands voorbeeld te noemen de hsl, inmiddels rijden / of gaan er binnekort gewone treinen op rijden omdat het ander weggegooid geld is, in BE is er nog geen hsl (en die zal er wel niet komen ook) en wij zitten er hier maar mee.

je betaald een dikke toeslag om met fyra van rotterdam direct naar onze hoofdstad te rijzen en waarvoor? omdat er in het spoor zonodig miljarden euro's zijn gestoken om een zogenaamde talyce net 60km harder te laten rijden - 60km .. weet u dat een norname trein zo'n 140km gaat?

uitgaande van een afstand rotterdam - amsterdam = 91km (over de weg) doe je er met een gewone trein dus 0,65uur (39minuten?) ga je met 200km dan scheeld je dat dus hooguit een minuutje of 9...

ik denk dat wij in NL ook gewoon te veel willen en te graag de beste snelste en mooiste willen zijn... net een kind in de toy store... want een nieuwe tunnel bij de a4 kan er bijvoorbeeld wel vanaf.. geraamde kosten: +/- 1,2mrd euro ruim 10% van het begrotings tekort..

Door Tweakers user remielowik, zaterdag 3 maart 2012 12:02

Beatboxx schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 23:29:
[...]
Ik ben het niet met je eens. Doordat iemand hbo/universiteit afrondt verdient hij later vele duizenden euro's meer. Die ¤ 10.000 (wilde gok) die je moet lenen verdien je in de kortste keren weer terug, doordat je door je diploma later gewoon meer verdient. Dus ik denk niet dat het echt mensen afschrikt, of wel?
Je vergeet hier alleen een paar dingen:
1. Als je later meer verdient betaal je ook meer belasting, dit zal vele malen meer zijn aan belasting dan die 10.000 euro oftewel ook zonder lening zullen de kosten voor de studie ruimschoots worden terugbetaald.
2. Iedereen met een lening zal niet zo makkelijk weer een nieuwe lening kunnen krijgen om bv een huis te kopen. Hierdoor zijn er minder starters op de huizenmarkt waardoor de huizenmarkt het nog zwaarder zal krijgen.

Door Tweakers user i-chat, zaterdag 3 maart 2012 12:43

remielowik schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 12:02:
[...]

Je vergeet hier alleen een paar dingen:
1. Als je later meer verdient betaal je ook meer belasting, dit zal vele malen meer zijn aan belasting dan die 10.000 euro oftewel ook zonder lening zullen de kosten voor de studie ruimschoots worden terugbetaald.
2. Iedereen met een lening zal niet zo makkelijk weer een nieuwe lening kunnen krijgen om bv een huis te kopen. Hierdoor zijn er minder starters op de huizenmarkt waardoor de huizenmarkt het nog zwaarder zal krijgen.
zelfst als dat al echt helemaal waar is,

studentenverrenigingen 101 .... bier drinken tot het vat op is, en dan wachtelend naar huis in de morgenstond snel onder de douche, en half dood door je eerste colege slapen.. en met je zware koop dan toch maar komen aanzakken bij het tweede - en ondanks het douche nog steeds die vieze stank van het stronken zijn...

en voor je ernaar gaat vragen: *neej - maar ik was wel degene die er last van had.....*

als je nu eens niet meer gratis naar school kon maar het zelf moest betalen.. dan kreeg zo'n studie toch meer waarde (net als dat een zelf bijeengespaarde fiets altijd zuiniger wordt behandeld dan een ge kregen fiets.. ). heel misschien deed iedereen dan netjes in 5 jaar afstuderen (met allemaal een verdiepings stage naast de afstudeer scriptie)... want nu is er gewoon geen stok achter de deur..

alleen al die mentalteitsverandering ... dat beetje geld is dan heus het probleem niet, zeker niet als studenten veel meer inzet hadden getoond tijdens de opleiding en dus ook veel efficentere werknemers zijn als ze starten...


en over dat meer belasting betalen- dat valt nu ook wel weer mee, immers als je een inkomen hebt van een ton, en een huis van 2mln hoveel rente mag je dan aftrekken van de belasting .... 5% van 2mln =

en natuurlijk zijn er dan ook genoeg die maar een huis hebben van 1mln of ... dan betalen ze DUS nog maar belasting over 50k .... (net als jan modaa) die niet in een vila woont wen wel gewoon huur betaald...) dus zeg eens eerlijk - betalen ze dan echt zoveel belasting? of is dat net zo theoretisch als het verhaal dat ZIJ er het hele leven hard voor hebben moeten werken...

Door Tweakers user Gropah, zaterdag 3 maart 2012 12:59

i-chat schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 12:43:
[...]


zelfst als dat al echt helemaal waar is,

studentenverrenigingen 101 .... bier drinken tot het vat op is, en dan wachtelend naar huis in de morgenstond snel onder de douche, en half dood door je eerste colege slapen.. en met je zware koop dan toch maar komen aanzakken bij het tweede - en ondanks het douche nog steeds die vieze stank van het stronken zijn...

en voor je ernaar gaat vragen: *neej - maar ik was wel degene die er last van had.....*

als je nu eens niet meer gratis naar school kon maar het zelf moest betalen.. dan kreeg zo'n studie toch meer waarde (net als dat een zelf bijeengespaarde fiets altijd zuiniger wordt behandeld dan een ge kregen fiets.. ). heel misschien deed iedereen dan netjes in 5 jaar afstuderen (met allemaal een verdiepings stage naast de afstudeer scriptie)... want nu is er gewoon geen stok achter de deur..

alleen al die mentalteitsverandering ... dat beetje geld is dan heus het probleem niet, zeker niet als studenten veel meer inzet hadden getoond tijdens de opleiding en dus ook veel efficentere werknemers zijn als ze starten...


en over dat meer belasting betalen- dat valt nu ook wel weer mee, immers als je een inkomen hebt van een ton, en een huis van 2mln hoveel rente mag je dan aftrekken van de belasting .... 5% van 2mln =

en natuurlijk zijn er dan ook genoeg die maar een huis hebben van 1mln of ... dan betalen ze DUS nog maar belasting over 50k .... (net als jan modaa) die niet in een vila woont wen wel gewoon huur betaald...) dus zeg eens eerlijk - betalen ze dan echt zoveel belasting? of is dat net zo theoretisch als het verhaal dat ZIJ er het hele leven hard voor hebben moeten werken...
School is al niet gratis... Je betaalt zo'n 2 000 voor college geld, gemiddeld 600 euro per jaar aan boeken en dan heb je nog geen woning oid. Studeren kost je altijd geld, hoe zuinig aan je het ook doet.

Daarnaast wil ik ook je studentenvereniging 101 onderuit halen. Je hebt inderdaad van dat soort mensen, had er zelf 1 van in mijn jaar zitten, die was na 6 maanden ook weg, hoe jammer ik het ook vind. Het is altijd een balans zoeken tussen sociaal en verplichtingen (of dat nou werk of studeren is). Sommige kunnen met nauwelijks leren het halen, andere moeten bikkelen. Ze moeten zelf de grenzen op zoeken, maar gaan ze er te vaak en te ver over, dan is het exit. Zo is het met werk en met studeren.

Door Tweakers user Beatboxx, zaterdag 3 maart 2012 13:38

[quote]remielowik schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 12:02:
[...]

Je vergeet hier alleen een paar dingen:
1. Als je later meer verdient betaal je ook meer belasting, dit zal vele malen meer zijn aan belasting dan die 10.000 euro oftewel ook zonder lening zullen de kosten voor de studie ruimschoots worden terugbetaald.
2. Iedereen met een lening zal niet zo makkelijk weer een nieuwe lening kunnen krijgen om bv een huis te kopen. Hierdoor zijn er minder starters op de huizenmarkt waardoor de huizenmarkt het nog zwaarder zal krijgen.
[/quote

Je tweede punt is onjuist. Als je leent van de overheid voor een studie sta je niet per definitie ingeschreven in het BKR. Een lening bij de overheid voor een studie hoeft dus niet per definitie invloed te hebben op mogelijkheden en hoogte van een hypotheek.

Door Tweakers user sfranken, zaterdag 3 maart 2012 14:32

woekele schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 23:27:
Defensie wordt steeds meer geld in gezogen? Dacht juist dat ze al jaar na jaar na jaar defensie aan het wegbezuinigen zijn.
Defensie krijgt ook minder geld, bij de land- en luchtmacht gaan er honderden banen uit en worden alle Lynx heli's verkocht. Bij de Marine gaan er een hele hoop schepen op de schroothoop en de banen verdwijnen daar ook.

Door Tweakers user -RetroX-, zaterdag 3 maart 2012 15:27

sfranken schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 14:32:
[...]
Defensie krijgt ook minder geld, bij de land- en luchtmacht gaan er honderden banen uit
Gelukkig wel. Welk land heeft meer soldaten dan politieagenten?

Defensie heeft ook wel zijn goede kanten maar de balans komt eindelijk een beetje terug in wat acceptabel is.

Door Tweakers user wimjongil, zaterdag 3 maart 2012 16:40

Leuk dat je als 15-jarige hierover nadenkt, en vooral goed! Je meeste leeftijdsgenoten zijn bezig met Runescape, de nieuwste hit van LMFAO en vriendjes en vriendinnetjes... (wat op zich ook niet erg is, je mag ook best af en toe uit je ivoren toren komen ;) ).

Maar je merkt wel dat je wat kort door de bocht gaat her en der. Ik heb het druk dus wil niet te veel uitweiden, maar bijvoorbeeld je opmerking over de 1% van het begrotingstekort. Het mes snijdt namelijk aan twee kanten: als je steeds denkt "Ach, het is maar 1%, hier gaan we niet moeilijk over doen, dit kunnen we wel uitgeven!", dan is dat samen toch een significant deel. Vandaar dat ik het helemaal niet gek vindt dat alle overheidsacties nauwkeurig worden onderzocht en bekeken.

Door Tweakers user Gé Brander, zondag 4 maart 2012 08:55

Je tweede punt is onjuist. Als je leent van de overheid voor een studie sta je niet per definitie ingeschreven in het BKR. Een lening bij de overheid voor een studie hoeft dus niet per definitie invloed te hebben op mogelijkheden en hoogte van een hypotheek.
Bovenstaande zaken zullen niet rechtstreeks vat hebben of het al dan niet krijgen van een hypotheek, het feit dat je dat aan het terugbetalen bent, en dus minder te besteden hebt aan een hogere hypotheek heeft wel invloed op hoeveel je kan lenen. Nuance ;)

Verder vind ik het geweldig dat je er tijd aan besteedt hebt dit op te schrijven. Gestructureerd of niet, je hebt helemaal gelijk dat we in Nederland eens moeten stoppen met roepen dat bezuinigen prima is, zolang het mij maar niet raakt. Kappen met zeuren met z'n allen en kom met oplossingen in plaats van hakken in het zand. En vooral stoppen met roepen dat dat mijn taak niet is, want daar word ik niet voor betaald en staat niet in mijn functie-omschrijving.

Kansloos dat soort mensen. Daar winnen we geen oorlog mee.

Door Tweakers user Orian, zondag 4 maart 2012 12:35

Persoonlijk kan ik de lovende woorden hier niet beamen. De dingen die je schrijft tonen gewoon aan dat je 0,0 kennis van zaken hebt. Ik wil niet zeggen dat ik dé oplossing heb, maar bijvoorbeeld het idee van jou dat Berlusconi nog steeds de baas is in Italië is nogal achterhaald. Hij is al op 12 november vorig jaar (bijna 4 maanden geleden) vertrokken.
Of het idee dat er bij defensie niet bespaard wordt. Dit is als in mei vorig jaar besloten, zoals je hier kunt lezen.

Of het feit dat er maar niet meer geprotesteerd moet worden, en we alle bezuinigingen maar moeten slikken. Bijvoorbeeld op studiefinanciering. Alle democratische rechten dus maar afnemen? Wellicht heeft de Chinese overheid nog een leuke baan voor je, daar doen ze ook aan 'gewoon invoeren, wil van het volk boeit niet'.

Uiteraard, er moet bezuinigd worden. En ja, er zullen klappen vallen. Maar dat betekent nog niet dat ik als student meteen mijn andere wang maar moet keren. Er is een langstudeerboete (waarbij geen uitzondering is voor deeltijdstudenten, belachelijk!). Daarnaast wordt dus de basisbeurs in de master afgeschaft. Mogelijk wordt ook de OVkaart korter/afgeschaft.
Bedenk je eens even dat een studie officieel 40 uur per week is. Wellicht zullen niet alle studenten dat halen, maar een deel zeker wel. Het idee van studenten die niets anders doen dan drinken is gebaseerd op een paar vooroordelen, dezelfde vooroordelen dat pubers op de middelbare school geen kloot uitvoeren. Nee, een groot deel van de studenten maakt gewoon tussen de 30-40 uur per week (dat zijn dus niet alleen colleges, maar ook stukken lezen, verslagen schrijven, onderzoek doen etc.).
Daarvoor krijgt een uitwonende student nu enkele honderden euro's. Dit is minder dan de helft van wat een werkloze krijgt. En die doet niets, en de kans dat hij in de toekomst iets gaat doen is kleiner dan bij een student. Waarom moet een student van minder rondkomen dan iemand die helemaal niets doet, nu niet en straks waarschijnlijk ook niet*? Nee, veel studenten hebben daarom een baan ernaast, en maken dus makkelijk 50-60 uur per week. Nu wil ik niet zeggen dat zij de enigen hierin zijn, maar doen alsof studenten lui zijn en zo'n heerlijk leven hebben is bullshit.

Dus ja, daarom hoeven we niet zomaar alle bezuinigingen te accepteren. In Nederland is er (gelukkig) het recht om voor jezelf/anderen op te komen, waarvan velen dus graag gebruik maken.

* Hiermee wil ik niet zeggen dat werklozen nou zo graag thuis zitten, maar evenmin werken studenten nu voor hun plezier nog vele uren naast hij studie.

[Reactie gewijzigd op maandag 5 maart 2012 14:22]


Door Tweakers user wimjongil, zondag 4 maart 2012 16:00

@ Orian: hij heeft ook zeker niet gelijk. Het is alleen een goed teken dat iemand van 15 hier serieus over nadenkt, ook al heeft hij weinig kennis tot zijn beschikking en misschien geen goede kijk op de aspecten van bezuinigen en crises. Overigens is dat gezever dat de basisbeurs voor masterstudenten wordt afgeschaft ook maar deels waar. Je doet het lijken alsof masterstudenten opeens geen geld meer krijgen van de overheid. Met een sociaal leenstelsel krijgen ze dat nog wel, alleen moeten ze het in de komende 15 jaar gaan terugbetalen als ze het kunnen. Mijns inziens een prima idee: studeren is investeren in jezelf.

Door Tweakers user jcvjcvjcvjcv, vrijdag 16 maart 2012 03:07

@Beatboxx:

Ga je eens inlezen op www.lewrockwell.com en www.mises.org

Je blogpost ruikt nogal naar Keynesiaanse middelbare-school economie.... een fabeltje.

Reageren is niet meer mogelijk