Psychisch litteken

Door Beatboxx op woensdag 07 november 2012 17:32 - Reacties (13)
Categorie: Howto's, Views: 3.422

Pesten is de afgelopen tijd overal in het nieuws, bij grote tv-programma's schuiven hoogleraren in de kinderpsychologie aan, vooral naar aanleiding van de zelfmoord van Tim Ribberink wiens familie ik heel veel sterkte toewens.
Pesten is niet zozeer iets waar ik zelf heel veel ervaring mee heb, maar het is wel iets waar ik me onwijs aan erger en ook als mens voor schaam. Waarom zou iemand van vol verstand expres het leven van iemand anders zuur maken?

Ik wil omtrent dit onderwerp onderstaande met jullie delen. Ik kwam dit berichtje tegen op facebook, en ik heb geen idee wie de auteur is en of het überhaupt waar is. Wat ik wel weet, is dat het een heel mooi verhaal is, en zeker het lezen waard:


Een onderwijzeres in New York onderwees haar klas over de gevolgen van pesten. Ze gaf hen de volgende opdracht. Ze gaf alle kinderen in de klas een stuk papier en zei hen het te verfomfaaien, het te verkreukelen, er een prop van te maken, het op de grond te gooien en er op te stampen. Kortom er echt een puinhoop van te maken, maar het niet te verscheuren. De kinderen vonden dat wel een leuke opdracht en deden hun best het blad zo veel mogelijk te verkreukelen. Toen kregen ze de opdracht om het papier voorzichtig weer open te vouwen, zodat het niet scheurde en het weer glad te strijken. Ze liet hen zien hoe vol littekens en vuil het papier was geworden. Toen zei ze de de klas dat ze het papier moesten zeggen dat het hen speet dat ze het zo verkreukeld hadden. Maar hoe vaak ze ook zeiden dat het hen speet en hoe ze hun best ook deden om de kreukels weer uit het papier te halen, het lukte hen niet om het blad in de vorige gladde staat terug te krijgen. Ze wees haar leerlingen op alle littekens die ze achterlieten. En dat die littekens nooit meer zullen verdwijnen, hoe hard ze ook probeerden ze te repareren. Dat is wat er gebeurt als een kind een ander kind pest. Je kan zeggen dat het je spijt, je kan proberen het weer goed te maken, maar de littekens zijn er en die blijven. Mensen van 80 kunnen nu nog navertellen hoe ze op de lagere school gepest werden. De kreukels gingen er niet meer uit. De gezichten van de kinderen in de klas vertelden haar dat haar boodschap was overgekomen.

Volgende: Wordpress veilig houden 01-'13 Wordpress veilig houden
Volgende: Hoe de mens uitsterft 10-'12 Hoe de mens uitsterft

Reacties


Door Tweakers user we_are_borg, woensdag 07 november 2012 17:57

Zeer mooi stuk, heb hem even op Facebook gezet met een link naar deze blog.

Door Tweakers user godofal, woensdag 07 november 2012 19:04

we_are_borg schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:57:
Zeer mooi stuk, heb hem even op Facebook gezet met een link naar deze blog.
dat gedeelte over "copy/paste dit bericht" haalt bij mij al gelijk de complete boodschap onderuit, daardoor word meer een schreeuw om aandacht

anyway, pesten is kut, daar ben ik het helemaal mee eens. zelf ben ik ook jarenlang gepest (lees: complete basisschool en brugklas, daarna geen school meer gehad dóór pesten) en van meerdere scholen af gepest

maar deze complete oorlog op pesten is imo overdreven, je gaat een hóóp tijd geld en energie steken in iets wat onoplosbaar is
pesten ga je niet van deze wereld krijgen

de laatste tijd zijn er een aantal zelfmoorden naar aanleiding van pesten in het nieuws en het is bijna een rage om zoveel mogelijk medeleven te uiten terwijl (zoals ik zei) het niet/nauwelijks gaat helpen om pesten te stoppen

pesten is een onderdeel van opgroeien, zowel voor de gepeste als de pesters
kinderen weten niet wat ze doen als ze pesten, het is een experiment: wat gebeurt er als ik X doe?
door dat experiment leren kinderen normen en waarden, wat goed en slecht is
je kan kinderen natuurlijk uitleggen wat pesten doet, maar iedereen leert beter door het te doen en te ervaren, hoe hard dat ook is in deze situatie

niet dat ik pesten goedkeur trouwens, want ik klink nu heel pro-pesten, dus ik zeg gelijk dat ik dat niet ben, maar ik vind dat het iets is wat gebeurt en wat je niet gaat stoppen, hoeveel moeite en tijd je er ook in gaat steken

daarbij ben ik eigenlijk tegen de rages om zo openlijk mogelijk (facebook e.d.) je "menselijkheid" en medeleven te tonen. zoals nu pesten, daarvoor kony 2012, daarvoor weer wat anders

Door Tweakers user Jeroenneman, woensdag 07 november 2012 19:27

godofal schreef op woensdag 07 november 2012 @ 19:04:
[...]


dat gedeelte over "copy/paste dit bericht" haalt bij mij al gelijk de complete boodschap onderuit, daardoor word meer een schreeuw om aandacht

anyway, pesten is kut, daar ben ik het helemaal mee eens. zelf ben ik ook jarenlang gepest (lees: complete basisschool en brugklas, daarna geen school meer gehad dóór pesten) en van meerdere scholen af gepest

maar deze complete oorlog op pesten is imo overdreven, je gaat een hóóp tijd geld en energie steken in iets wat onoplosbaar is
pesten ga je niet van deze wereld krijgen

de laatste tijd zijn er een aantal zelfmoorden naar aanleiding van pesten in het nieuws en het is bijna een rage om zoveel mogelijk medeleven te uiten terwijl (zoals ik zei) het niet/nauwelijks gaat helpen om pesten te stoppen

pesten is een onderdeel van opgroeien, zowel voor de gepeste als de pesters
kinderen weten niet wat ze doen als ze pesten, het is een experiment: wat gebeurt er als ik X doe?
door dat experiment leren kinderen normen en waarden, wat goed en slecht is
je kan kinderen natuurlijk uitleggen wat pesten doet, maar iedereen leert beter door het te doen en te ervaren, hoe hard dat ook is in deze situatie

niet dat ik pesten goedkeur trouwens, want ik klink nu heel pro-pesten, dus ik zeg gelijk dat ik dat niet ben, maar ik vind dat het iets is wat gebeurt en wat je niet gaat stoppen, hoeveel moeite en tijd je er ook in gaat steken

daarbij ben ik eigenlijk tegen de rages om zo openlijk mogelijk (facebook e.d.) je "menselijkheid" en medeleven te tonen. zoals nu pesten, daarvoor kony 2012, daarvoor weer wat anders
Helemaal mee eens. Dit soort crap op facebook dumpen heeft totaal geen nut. Bijna net zo belachelijk als "Like this post to save a child" posts/

Wat je WEL nodig hebt zijn docenten die weten hoe je ermee om gaat. Het gebeurt te vaak dat docenten gedrag OF niet erg genoeg vinden om pesten genoemd te worden, OF dat ze het pesten niet aanpakken. Ik heb nog steeds respect voor de Engels - leraar die mij en nog iemand op zijn plaats zette tijdens de brugklas, omdat wij een jongen zouden pesten met zijn gewicht (voor ons voelde het meer als licht plagen, maar doordat de docent ons na de les recht tegenover de jongen zette werd ons gelijk duidelijk hoe HIJ de grapjes zag!)

Overigens zijn we in de jaren daarna zelfs vrienden geworden, maar het had heel anders kunnen lopen als de docent het had afgedaan als "plagen", zoals wij dachten, want dan had die jongen zich in de steek gelaten gevoeld.

Op dat punt ben ik het dus niet met je eens. Pesten is WEL te stoppen! Het kost alleen meer tijd van de docent en iedere aanwijzing van een leerling moet serieus genomen worden! Het is niet aan de leraar om te bepalen of iets wel of niet onder pesten valt, als de leerling aangeeft het te voelen als pesten IS het pesten. Ik hoop dat in de toekomst docenten vaker leerlingen tegenover elkaar zetten, want ikzelf vind zeker dat ik er iets van geleerd heb!

Door Tweakers user sorcees, woensdag 07 november 2012 20:06

Vergeet hierbij niet de rol die ouders/opvoeders hierin dienen te spelen, het kan niet alleen aan de school/sportvereniging worden overgelaten.
Pesten is te herkennen en hoe eerder er ingegrepen wordt des te minder zullen de gevolgen zijn.

Door Tweakers user godofal, woensdag 07 november 2012 20:30

Jeroenneman schreef op woensdag 07 november 2012 @ 19:27:
[...]
Op dat punt ben ik het dus niet met je eens. Pesten is WEL te stoppen! Het kost alleen meer tijd van de docent en iedere aanwijzing van een leerling moet serieus genomen worden! Het is niet aan de leraar om te bepalen of iets wel of niet onder pesten valt, als de leerling aangeeft het te voelen als pesten IS het pesten. Ik hoop dat in de toekomst docenten vaker leerlingen tegenover elkaar zetten, want ikzelf vind zeker dat ik er iets van geleerd heb!
knippen in quotes bespaard ruimte ;)

dat de gepeste bepaalt of het pesten of plagen is ben ik het 100% mee eens; iets wat niet iedereen begrijpt helaas

en met dat het niet te stoppen is bedoelde ik meer in de vorm als niet te voorkomen; jullie zijn ermee opgehouden maar in de volgende klas gebeurt er weer hetzelfde

leraren zijn idd erg belangrijk, helaas zijn de goede met te weinig en de slechte met te veel
ik heb maar 2 leraren gehad die er serieus mee omgingen (en dan heb ik er tientallen gehad)
beiden hebben ontslag genomen omdat de rest van de school (2 verschillende scholen btw) ook hun niet serieus namen en zelfs op de vingers tikten na klachten van ouders (ouders van pestkoppen dus)

een andere leraar ging zelfs zover dat ze de pestkoppen vrijwaarden en mij (en 2 anderen die ook gepest werden op dat moment) apart zetten en straften omdat wij het gedaan/uitgelokt zouden hebben

/rant

Door Tweakers user jbdeiman, donderdag 08 november 2012 13:24

godofal schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:30:
[...]


knippen in quotes bespaard ruimte ;)

dat de gepeste bepaalt of het pesten of plagen is ben ik het 100% mee eens; iets wat niet iedereen begrijpt helaas

en met dat het niet te stoppen is bedoelde ik meer in de vorm als niet te voorkomen; jullie zijn ermee opgehouden maar in de volgende klas gebeurt er weer hetzelfde

leraren zijn idd erg belangrijk, helaas zijn de goede met te weinig en de slechte met te veel
ik heb maar 2 leraren gehad die er serieus mee omgingen (en dan heb ik er tientallen gehad)
beiden hebben ontslag genomen omdat de rest van de school (2 verschillende scholen btw) ook hun niet serieus namen en zelfs op de vingers tikten na klachten van ouders (ouders van pestkoppen dus)

een andere leraar ging zelfs zover dat ze de pestkoppen vrijwaarden en mij (en 2 anderen die ook gepest werden op dat moment) apart zetten en straften omdat wij het gedaan/uitgelokt zouden hebben

/rant
Natuurlijk gebeurt het elke keer weer en iedere generatie / klas moet je het opnieuw uitleggen/ laten merken. => Het vreemde in deze gedachtswijze is dat het een probleem is omdat je het elke klas weer opnieuw moet doen, maar een docent legt ook jaar in jaar uit hetzelfde uit over de "Nederlandse taal" of over de "geschiedenis van de wereld", pas daar lessen over Pesten bij in en je komt een heel eind.

Voorkomen kan niet, maar signaleren en bijsturen is ook een vak apart. Niet alle docenten kunnen (en willen dat). Ik vind het momenteel wel goed dat er veel aandacht voor is (de manier waarop laat ik in het midden), maar laat die aandacht nu eens niet verslappen en stappen ondernomen worden om gestructureerd het pesten aan te pakken.

Door Tweakers user Caelorum, vrijdag 09 november 2012 00:47

Jeroenneman schreef op woensdag 07 november 2012 @ 19:27:
[...] (voor ons voelde het meer als licht plagen, [...]
Heel goed van die leraar overigens. Zelf heb ik aan beide kanten gestaan. Degene die pest heeft dit vaak zelf niet eens door. Het gebeurd denk ik zelden expres en wordt vaak zelf meer ervaren als "grappige opmerkingen maken" of "af en toe eens iets zeggen". De gepeste hoort echter die 3-4 opmerkingen per week door één persoon gemaakt, misschien wel elke dag 3-4 keer omdat er meer mensen zijn die het doen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik het vervelend vind dat er momenteel alleen wordt gefocust op de mensen die pesten. Begrijp me niet verkeerd, wat zij nodig hebben is hard op de feiten worden gedrukt en desnoods heropvoeding. Zelf ben ik echter van mening dat er ook vaak iets schort aan de houding van de gepeste (was bij mij ook zo). Uitlokken, zoals die leraar het zei, wil ik het niet noemen, maar meer waarschijnlijk om gepest te worden wel. Soms is er vrijwel niets aan te doen omdat het iets lichamelijks is, maar anders denk ik vaak wel. Met de goede training voor de gepeste in houding en weerbaarheid en wellicht een overstap naar een andere school is het denk ik toch vaak 'verholpen'. Tussen aanhalingstekens omdat het wisselen van school verre van optimaal is. Ik zie liever dat de pesters wisselen.

Door Tweakers user Patriot, vrijdag 09 november 2012 09:54

Kan niet zeggen dat ik het met je eens ben Caelorum. Ik ben zelf niet iemand die ooit aan de kant van de gepesten heeft gestaan, sterker nog; het tegendeel is waar aangezien ik het niet ondernemen van actie om het te voorkomen achteraf net zo erg vind. Echter vind ik het idee dat die persoon zelf enige verantwoordelijkheid droeg voor het gepest worden echt belachelijk.

Het is misschien zo dat iemand met een minder vlotte babbel of een uiterlijk dat niet aan de schoonheidsideaal voldoet meer kans maakt om gepest te worden, dat maakt verder niet uit. Pesten is slecht en iedereen die de kans heeft zou het moeten voorkomen, maar er is er maar 1 verantwoordelijk en dat is de persoon die aan het pesten is.

Door Tweakers user Caelorum, vrijdag 09 november 2012 12:25

Ik zeg niet dat ze verantwoordelijk voor het worden gepest zijn. Absoluut niet zelfs! Dat is iets dat überhaupt niet zou moeten gebeuren. En het is goed dat er wordt gekeken naar het voorkomen door het gedrag van pesters te verbeteren. Maar een oorzaak van het probleem ligt wel degelijk ook in de soms zwakke (bij gebrek aan een beter woord) houding van de gepeste. Ik vind het dan ook belangrijk dat er wel ook aandacht blijft bestaan voor het weerbaarder maken van risicogroepen.

Door Tweakers user i-chat, vrijdag 09 november 2012 13:02

Jeroenneman schreef op woensdag 07 november 2012 @ 19:27:
[...]


Helemaal mee eens. Dit soort crap op facebook dumpen heeft totaal geen nut. Bijna net zo belachelijk als "Like this post to save a child" posts/

Wat je WEL nodig hebt zijn docenten die weten hoe je ermee om gaat. Het gebeurt te vaak dat docenten gedrag OF niet erg genoeg vinden om pesten genoemd te worden, OF dat ze het pesten niet aanpakken. Ik heb nog steeds respect voor de Engels - leraar die mij en nog iemand op zijn plaats zette tijdens de brugklas, omdat wij een jongen zouden pesten met zijn gewicht (voor ons voelde het meer als licht plagen, maar doordat de docent ons na de les recht tegenover de jongen zette werd ons gelijk duidelijk hoe HIJ de grapjes zag!)

Overigens zijn we in de jaren daarna zelfs vrienden geworden, maar het had heel anders kunnen lopen als de docent het had afgedaan als "plagen", zoals wij dachten, want dan had die jongen zich in de steek gelaten gevoeld.

Op dat punt ben ik het dus niet met je eens. Pesten is WEL te stoppen! Het kost alleen meer tijd van de docent en iedere aanwijzing van een leerling moet serieus genomen worden! Het is niet aan de leraar om te bepalen of iets wel of niet onder pesten valt, als de leerling aangeeft het te voelen als pesten IS het pesten. Ik hoop dat in de toekomst docenten vaker leerlingen tegenover elkaar zetten, want ikzelf vind zeker dat ik er iets van geleerd heb!
ik HENK deze...

maar ik snap ook wel dat men het kots beu is, elke keer die hypes om het hardste roepen hoe erg iets wel is... DOE er gewoon wat aan ... op zich denk ik dat het verhaaltje met die prop best zou kunnen aankomen in bijv de 5e of 6e klas.. daarna eerder het voorbeeld van hierboven..

Door Tweakers user i-chat, vrijdag 09 november 2012 13:09

Patriot schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 09:54:
Kan niet zeggen dat ik het met je eens ben Caelorum.
....knip.....
Het is misschien zo dat iemand met een minder vlotte babbel of een uiterlijk dat niet aan de schoonheidsideaal voldoet meer kans maakt om gepest te worden, dat maakt verder niet uit. Pesten is slecht en iedereen die de kans heeft zou het moeten voorkomen, maar er is er maar 1 verantwoordelijk en dat is de persoon die aan het pesten is.
daar ben ik het dus niet mee eens, gepest worden is vaak een teken van zwakte, ik had vroeger alle redenen om gepest te worden, en dat is ook heel lang gebeurd, maar uiteindel;ijk is er ook gewoon iets aan te doen, door in je houding te veranderen naar iemand die respect af dwingt,

waar ik eerst bijv gewoon een schele mongool was, keken gasten later bijna tegen me op omdat ik met mijn schele kop wel gewoon goede cijfers haalde, met de fiets naar huis ging, en in de meeste sport dingen net zo goed (of beter) was dan hen..

als je timide gaat lopen doen over je gebreken geeft dat een heel ander beeld dan dat je er open voor uitkomt...

dan heb ik het dus niet over eigen schuld, maar wel over eigen oorzaak...

Door Tweakers user ekx, vrijdag 09 november 2012 15:03

Dan vind ik het knap dat jij er zelf bent uitgeraakt.

Maar probeer te beseffen dat dit niet iedereen gegeven is.
Soms weten de mensen niet wat hun oorzaak is of wat er aan te doen is.
Je hebt immers niet de ruimte om te experimenteren met je gedrag.
Als het pesten steeds vanaf nul begint, en ook dus je gemoedstoestand, dan kan je zeggen....

"Die houding lokt dit uit en die andere houding lokt dat uit.
Dit is wenselijk en dit niet."

Echter, het probleem bij pesten is dat je wel degelijk je houding wilt aanpassen maar niet altijd kan.

En dan spreek ik maar over de personen die zeggen: 'ok, het is mijn houding, ik zal het maar aanpassen'. Wat doe je met mensen die gepest worden om het uiterlijk? Zij hebben daar niet omgevraagd. Ze willen er gewoon bijhoren.

Ook je karakter: 'Doe eens normaal zeg', Terwijl je vindt, dat dit de manier is van 'zijn'. Sommige mensen zijn al iets 'lomper', of 'verspreken' zich al eens meer of 'overdrijven graag in hun verhalen'. Andere mensen hebben niet het verstandelijk vermogen om de dubbelzinnigheid in teksten te vinden of in mopjes. Dat hoeft niet noodzakelijk 'seksuele dubbelzinnigheid' te zijn, maar, tja, de dubbele bodem. Dan loop je de kans raar bekeken te worden.

Ik ben het niet eens met dat statement: 'eigen oorzaak'. Het klinkt zo verkeerdelijk ruw. De uitdager, de pester dus, is de oorzaak. Niet de persoon die gewoon wilt zijn of zich wilt aanpassen. het is al erg genoeg dat er geen gesprek tussen de twee kan ontstaan (UTOPIE). Als de pester het gedrag raar vindt, kan die dat toch proberen uitpraten? Proberen snappen... Dat lukt moeilijk...

[Reactie gewijzigd op vrijdag 09 november 2012 15:05]


Door Tweakers user Caelorum, vrijdag 09 november 2012 17:36

ekx schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:03:
[...] Niet de persoon die gewoon wilt zijn of zich wilt aanpassen. het is al erg genoeg dat er geen gesprek tussen de twee kan ontstaan (UTOPIE). [...]
Het klinkt misschien grof, maar volgens mij is het ook al zo sinds de geboorte van de derde mens dat je of conformeert naar het enigszins ideaal beeld van de mens om je heen of je een andere groep moet vinden. Pas je niet binnen de groep dan is dit het soort gedrag dat ontstaat. Ik vind juist daarom dat de oorzaak bij beide partijen ligt.
Zelf heb ik liever ook dat de pester veranderd. Je bent immers verantwoordelijk voor het correct omgaan met anderen, maar omdat dat niet altijd mogelijk is kan je nog maar een ander ding doen en dat is de gepeste weerbaarder maken. Dat is sowieso in het belang van de gepeste omdat het anders later gewoon weer kan gebeuren.

Overigens snap ik ook niet zo zeer die trend naar individualisme tot in het extreme doortrekken. Daar is onze samenleving (nog) niet op ingesteld.

Reageren is niet meer mogelijk